Ett öga rött

Appropå ingenting kom jag att tänka på boken "Ett öga rött". Den jag var tvungen att läsa efter att ha dragit den som boklott av vår finurlige svenskalärare. Den är askonstig. Ledsen om jag gör er besvikna, men jag lackar totalt. Vänsterpartist-propagande. Verkligen inte jag. Jag accepterar att vissa människor är okunniga i historia osv, men jag blir bara så upprörd. Genomgående i boken är denne arabs hat mot judar, och västerlänningar. En äldre dam hjärntvättar honom totalt, och man måste kanske vara insatt en del, för att förstå djupet och skuggan mellan raderna. Det är hemsk. Lögn. Tack för att jag fick skriva av mig. Jag kommer få damp när vi ska analysera den här boken. Peka på tusen historiefel osv. Ojojoj.

Jag gillar sättet han skriver boken på, men budskapet är bedrövligt och skär djupa sår i hjärtat. Kränkande. Alla är vi lika mycket värda, och lögn bör inte få tryckas (även om dagstidnignarna idag är smeckfulla av journalister vrångsynta påhitt!)

Vanligtvis älskar jag att läsa. Men detta går bara inte. För varje kapitel jag tar mig igenom mår jag mer och mer illa. Jag får kväljningar (dessvärre kan jag inte spy) och ville bara stänga boken. Men jag måste läsa den. Men omedvetet förvrängs mitt ansikte i hemska grimarser. Den ena värre än den andra. Litteraturens skam (hahaha, nu spårar jag, men...). Hur kan en svenskalärare rekommendera en sådan bok? Och sedan tvinga oss att läsa den. Ack, jag trodde kunskapsnivån låg högre.

Kommentarer
Postat av: Anonym

men katt , de är väll för att folk sa inse de skriver så hemskt

2007-02-25 @ 21:29:49
Postat av: annika

svensklärare heter det dårå, bara så du vet. om man nu ska vara så petig med detaljer. man får väl skriva vad man vill, det är ju ingen faktabok direkt? isåfall borde man ju förbjuda all science fiction och fantasy...eller?

2007-02-26 @ 18:02:04
Postat av: cattis

Jag får damp på alla som säger så. MAN KAN SÄGA BÅDE OCH! okej annika?! Så alla vet nu, behöver ingen påpeka att jag skriver franskalärare, engelskaprov och svenskauppsats (osv)

2007-02-26 @ 20:07:18
Postat av: aida

:||||| åhneeej hahaha. alltså ett öga rött är en helt underbar och annorlunda bok, jag älskar den! och den är, som alla andra böcker, vinklad på sitt enga sätt. men cattis du måste försöka läsa skönlitterära böcker UTAN att va källkritiskt. det är ju ingen propaganda det är en livshistoria. visst, man ska inte vara judehatare men så är inte fallet i ett öga rött. efter all förtryck han har utsatts för är det minst sagt mänskligt att känna hat mot israeler! Hahaha jag älskar dig ändå xD aldrig mer diskutera dethär, jag lovar

2007-02-27 @ 13:23:19
Postat av: Annika

kommentera det jag verkligen ville ha sagt cattis, om du har nå bra svar. de där med svenskalärare var ju bara för att provocera;)

2007-02-28 @ 11:06:17
Postat av: cattis!

Aida du vet ingenting. Jag ska förresten dit i sommar. Då kan du inte säga något mera, för då har jag sett allt med egna ögon.

2007-02-28 @ 11:55:58
URL: http://idacattis.blogg.se
Postat av: anonym

vilken syn man har på en sak beror på vilket samhälle man bor i och vad man har upplevt, har inet läst boken men jag antar han har hat det svårt just därför känner så .

2007-03-09 @ 11:59:49
Postat av: S.B

Du har inte tänkt på att boken ska SKILDRA dessa människors liv, livsåskådningar, tankar och känslor, så att vi andra svenskar som inte varit med om dylikt ska få uppleva hur andra personer ser på livet. Jag tror inte att Jonas Hassen Khemiri hade för avsikt att vara "vänsterparti-propagerande", då jag inte ser hur just vänsterpartiet har något samband med boken överhuvudtaget? Inte häller tror jag att hans mening med boken var att vara anitsemitisk eller att ge oss en historielektion, utan enbart skildra en ung, förvirrad killes liv som försöker hitta sin identitet. Blås inte upp små detaljer i boken till oproportionella skalor i onödan! Och jag tror nog att svenskaläraren tyckte att SRÅKET var intressant att studera på svenska lektionen, inte hurvida KARAKTÄREN i boken höll sig till det som vi idag erkänner som korrekta historiekällor eller om karaktäern var någon slags rasist.

2007-08-28 @ 00:55:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0